Backgammon is een bordspel voor twee spelers en is het oudste bordspel in de geschiedenis waar bewijsmateriaal van is gevonden. Het werd voor het eerst gespeeld in Mesopotamie rond 3000 voor Christus. Gevonden voorwerpen hebben aangetoond dat borden, pionen en dobbelstenen gemaakt waren van hout, botten, steen of keramiek. Gedurende de eeuwen hebben de spelregels, het bord en de naam vele variaties ondergaan terwijl het spel over de wereld verspreid werd en bekend werd onder de Romeinen en in heel Azie. Tegen de 25ste eeuw was het spel in Engeland zelfs populairder dan Schaken en in 1743 werden de eerste officiele spelregels geschreven in het Treatise on Backgammon. Gedurende de jaren 1920 werd er een doubling cube aan het spel toegevoegd waardoor er nog een vaardigheidsfactor bij kwam. In 1931 werden de regels herzien in de Verenigde Staten en deze werden de regels die vandaag de dag nog gebruikt worden. Het spel bleef aan populariteit winnen en bereikte de top in 1970 toen er verschillende toernooien waren die cash prijzen in de aanbieding hadden, maar een daling deed zich voor toen de video spellen geintroduceerd werden in de 1980er jaren. Het spel kreeg nieuw leven ingeblazen met de introductie van computer backgammon software, die vervolgens aangepast is aan de moderne internet spellen van vandaag de dag die gevonden kunnen worden bij vele online casino's.

Hoe Triktrak te Spelen

Backgammon is een bordspel voor twee spelers waarbij je probeert om al jouw spelstenen in je Home Board te krijgen en vervolgens van het bord (bear off genaamd ofwel het uithalen van je spelstenen) voordat je tegenstander dit doet. Het bord is rechthoekig en verdeeld in 4 kwadranten die ieder bestaan uit 6 dunne driehoeken die points of punten worden genoemd. Je hebt 15 speelstenen of checkers die naar een bepaald patroon geordend zijn op het bord en die kunnen verschuiven en stenen naar je Home Board kunnen verplaatsen, dat het rechter boven kwadrant is als je het bord vanuit jouw perspectief bekijkt. Het rechter vak dat het dichtst bij jou is, is het home board van de andere speler en de twee vakken aan de linkerkant worden Outer Board (buitenveld) genoemd. Iedere speler zal één dobbeslteen gooien en de speler met het hoogste getal mag beginnen en moet zich verplaatsen volgens het nummer dat aangegeven staat op beide dobbelstenen.

Je moet je stenen op het bord tegen de klok in verschuiven volgens de nummers op de dobbelsteen nadat je gegooid hebt. Je mag één steen naar voren verschuiven langs de punten gebaseerd op het nummer dat aangegeven wordt op één van de dobbelstenen en een tweede steen die gebaseerd is op de tweede dobbelsteen of je mag één speelsteen verplaatsen volgens het gecombineerde aantal punten dat gelijk is aan het getal van beide dobbelstenen. Je mag je stenen echter alleen verschuiven op een punt dat geen stenen heeft, je eigen stenen heeft of alleen één steen van de tegenstander. Als je een dubbel gooit, dan mag je twee keer je checkers verschuiven met het getal dat aangegeven wordt op de dobbelsteen. Als er een zet gedaan kan worden gebaseerd op de dobbelsteen, dan moet je deze doen, anders verlies je je beurt.

Voorafgaande aan iedere beurt, kun je kiezen om de oorspronkelijke inzet van het spel te verdubbelen als je er vertrouwen in hebt dat je het spel zal winnen. Echter, als je tegenstander of jij de dubbele inzet niet willen accepteren, dan wordt het spel in beslag genomen. Als het dubbelen wel geaccepteerd wordt, dan zal de speler die de verdubbeling accepteert in controle blijven over de doubling cube en hij kan de volgende aanvraag plaatsen om wederom inzetten te verdubbelen. Er is geen beperking aan hoeveel keer de inzetten verdubbeld kunnen worden.

Als je jouw speelsteen verschuift op een punt dat slechts 1 van de checkers van jouw tegenstander heeft, dan moet je deze steen "hitten" of slaan, wat betekent dat de speelsteen van je tegenstander naar de bar in het midden van het bord verplaatst zal worden. Je tegenstander moet eerst een hit steen terug in het spel hebben door het op een vrije punt te plaatsen op je thuisveld en dit wordt gedaan door het gooien van de dobbelsteen waarbij één van de nummers op de dobbelsteen moet corresponderen met een open punt.

Zodra alle 15 van je checkers in je thuisveld zijn, kun je beginnen met het "bearing off" wat betekent dat je jouw speelstenen van het bord afschuift. Om dit te kunnen doen moet je de dobbelsteen gooien en een steen verwijderen gebaseerd op het punt dat correspondeert met het nummer van de dobbeslteen. Als er geen checkers zijn op dat punt, dan mag je jouw speelstenen van hoger genummerde punten naar lager genummerde punten verschuiven. Als je geen hoger genummerde stenen meer hebt, maar je wel een hoog nummer gooit, dan kun je de hoogst genummerde steen verwijderen. Als bijvoorbeeld al jouw overgebleven speelstenen zich bevinden op de punten 1, 2 en 3 en je gooit een 2 en een 6, dan mag je één steen verwijderen van punt 2 en 1 van punt 3. De 1e speler die alle 15 checkers weet te verwijderen, wint het spel en de hoeveelheid die gewonnen wordt hangt af van twee factoren: de hoeveelheid van de doubling cube en de positie van de speelstenen van de verliezer. Als de verliezende speler minstens 1 checker van het bord af heeft, dan is deze speler gegammoned" en verliest 2 keer de hoeveelheid van de doubling cube. Als je wint terwijl je tegenstander nog speelstenen heeft die geslagen zijn of in jouw thuisveld, dan is je tegenstander "gebackgammoned" en zal 3 keer de hoeveelheid van de doubling cube verliezen.

Backgammon is een spel dat zowel vaardigheid als geluk met elkaar combineert. Hoewel je geen controle hebt over de getallen waarop de dobbelsteen terecht komt, kun je wel degelijk gebruik maken van wat vaardigheid en strategie bij het beslissen welke checkers of speelstenen te verschuiven. Eén strategie is om je te richten op het eerst verplaatsen van je 2 checkers die in het thuis veld van je tegenstander zijn en ze uit dit gebied te krijgen. Een andere strategie is om je eerst te concentreren op al je andere speelstenen. En weer een andere strategie is het richten op het verkrijgen van controle over je thuisveld, met namen de punten 4 en 5, zodat bij het slaan van je tegenstander, het moeilijk voor hem/haar zal zijn om de checker weer terug in het spel te krijgen. Je kunt ook proberen op de strategie van je tegenstander op te merken en hiermee overeenkomstig spelen.