transparant img

Hartelijk welkom!

Wat is jouw leeftijd?

Wij zijn wettelijk verplicht dit te vragen. Je antwoordt anoniem.
Bedankt voor jouw eerlijkheid!

Je verklaart dat je naar waarheid hebt geantwoord en dat je begrijpt dat deze website alleen bedoeld is voor personen van 24 jaar en ouder die zich bewust zijn van de risico's van kansspelen en op dit moment niet zijn uitgesloten van het spelen van kansspelen.

Door antwoord te geven, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Lees er meer over in onze privacyverklaring.

Spelregels Belote

Belote wordt gespeeld met 32 piketkaarten (7 tot Aas). De volgorde van de kaarten is bij troef anders dan bij niet-troef en de troef wordt aan het begin van elk spel bepaald.

Voorbereiding

  • 1 pak kaarten
  • 4 spelers
  • Pen en papier voor bijhouden score

De deler deelt kaarten uit aan alle spelers. Bij 2 of 3 spelers deel je zes kaarten, bij 4 worden er vijf kaarten gedeeld. De volgende kaart van de overgebleven kaarten wordt gedraaid om troef te bepalen.

Waardes kaarten bij Belote

Het doel van het spel voor de Troefmaker is dat hij meer punten met roem en slagen tracht te behalen dan iedere andere speler individueel. De slagwaarde en punten van de kaarten zijn net als bij Klaverjassen.

Troefkaarten
Niet-troefkaarten
Kaart
Punten
Kaart
Punten
Boer
20
Aas
11
Negen (nel)
14
Heer

4

Aas
11
Vrouw

3

Heer

4

Boer
2
Vrouw

3

Tien
10
Tien
10
Negen
0
Acht 
0
Acht
0
Zeven
0
Zeven
0

Op de laatste slag zitten 10 punten.

Bieden

Voorafgaand aan het spelen vindt een biedronde plaats om te kijken of één van de spelers wilt spelen met de gedraaide troef. Spelers die bieden verklaren dat ze meer punten denken te kunnen halen dan iedere andere speler individueel.

Wanneer iedereen past volgt er een tweede biedronde. In deze ronde mogen spelers vrij een troef kiezen of passen.

Past opnieuw iedereen? Dan moet de Deler speler op een gekozen troef.

Indien er met twee spelers wordt gespeeld is er een extra bod: Smous. Dit bod is een aanbod om of speler te worden of opnieuw te delen. In het geval van Smous is het aan de tegenstander om te bepalen of de bieder speler mag worden of dat er een nieuwe deling komt.

Het doel van het spel voor de Troefmaker is dat hij meer punten met roem en slagen tracht te behalen dan iedere andere speler individueel.

Wordt de gedraaide troef gemaakt, dan mag de speler die Troef 7 in zijn hand heeft deze ruilen met de gedraaide kaart. Dit dient te gebeuren voor de eerste slag gespeeld wordt.

Deel nu nog eens drie kaarten uit als je met twee of drie spelers speelt. Draai de laatste kaart van de overgebleven kaarten open naast de gedraaide troef (of de ingeruilde Troef 7).

Wanneer je met vier spelers speelt krijgt de Troefmaker/Speler de gedraaide troef en slechts twee extra gedeelde kaarten. Met vier spelers worden er geen kaarten naast de gedraaide troef gelegd omdat de kaarten zijn opgedeeld.

Spelverloop Belote

Voorafgaand aan de eerste slag mag er door de spelers geroemd worden. Roem is het verzamelen van punten voor combinaties van kaarten die je in je hand hebt. Enkel de speler met de hoogste roem scoort hiermee punten.

Bij het declareren hoef je alleen maar de soort roem en de hoogste kaart te benoemen, niet de kleur. Na de eerste slag moet je je kaarten van de roem laten zien.

Roem

Carré 4 boeren: 200 punten

Carré negens: 150 punten

Carré 4 azen, heren, dames of tienen: 100 punten

Straat van 5 in dezelfde kleur: 100 punten

Straat van 4 in dezelfde kleur: 50 punten

Straat van 3 in dezelfde kleur: 20 punten

Stuk (combinatie van heer en vrouw van troef): 20 punten

Voor een straat geldt altijd een volgorde van A-H-V-B-10-9-8-7, ook in troef. Kaarten mogen in meerdere roem tellen, éénmaal in een carré, éénmaal in een straat.  Het aantal kaarten bepaalt welke roem hoger is, of anders de kaart met de hoogste slagwaarde die de roem bevat.

Stuk hoef je niet te vermelden bij aanvang, maar wel tijdens het spelen. Je moet "Stuk" zeggen bij het spelen van de eerste van de twee, en "Brok" bij de tweede.

Slagen halen

De deler leidt de eerste slag. Je moet kleur bekennen als je kunt, of anders troeven en altijd overtroeven indien mogelijk. Ondertroeven is verplicht als je niet kunt overtroeven. Kun je niet bedienen of troeven, dan mag je iedere kaart op gooien.

De speler met de hoogste troef of met de hoogste kaartwaarde in de gevraagde kleur, wint de slag. 

Score Belote

Scores worden afgerond naar de dichtstbijzijnde tientallen.

Troefmaker scoort hoger dan alle andere spelers: iedereen scoort aan roem en gewonnen punten in slagen.

Troefmaker scoort lager dan een speler: hij scoort niets en zijn punten gaan naar de speler met de meeste punten.

In het geval van een gelijkspel met de Troefmaker of om wie de punten van de Troefmaker krijgt, gaan de punten in reserve en worden ze toegedeeld aan de winnaar van de volgende hand.

Kapot / Pit spelen

Haalt een speler alle slagen, dan krijgt hij een bonus van 100 punten. 

Haalt een speler geen enkele slag, dan delen de andere spelers 100 punten. Als twee spelers geen slagen halen, dan verdelen de andere spelers 200 punten. 

Spelers mogen wel altijd voor roem scoren als ze geen Troefmaker waren en geen slagen behaalden, maar niet als ze daarmee het spel winnen.

Einde van het spel

Het kaartspel Belote wordt gespeeld tot een speler een bepaald aantal punten haalt. 

  • Voor twee spelers is dat tot 500 punten
  • Voor drie spelers is dat tot 700 of 1000 punten
  • Voor vier spelers is dat tot 1000 of 1500 punten.

Onze Top Casino spellen